Szeretünk olyan függőségekről beszélni, mint alkoholizmus, drogok, nikotin,
és közben hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy ennyiben nem merül ki a
függőség témája. Amikor egy személy abnormális kapcsolatot alakít ki egy
hangulatváltozást okozó anyaggal, vagy tapasztalattal, és ennek életromboló
következményei vannak, akkor szenvedélybetegség jön létre.
Viselkedési addikciók kapcsán olyan
viselkedési formákról szoktak beszélni, amelyeknél a függőséget nem valamilyen
kémiai szer, hanem egyéb viselkedés váltja ki. (pl. munkafüggőség,
testedzésfüggőség, vásárlási kényszer, játékszenvedély, internetfüggőség, szex-
és szerelemfüggőség, társfüggőség, kényszeres gyűjtögetés, evés zavarok stb.) A
szakkönyvek ide sorolják a vallásfüggőséget is. Ezek többségükben mind olyan
viselkedések, amelyek az emberi élet normális, mindennapi tevékenységének
részét képezik, függősséggé akkor válnak, amikor annyira túlzottá, vagy kórossá válnak, hogy
az élet egyéb dolgai elveszítik jelentőségüket, örömszerző jellegüket és
kiszorulnak. A viselkedés uralni kezdi
az egyén életét. A viselkedési addikciók mindegyikét a túlzás
jellemzi, lényege pontosan abban áll, hogy a normál mérték már nem okoz örömet,
nem nyújt kielégülést számára.
A függőségek fájdalomcsillapítók, gyors menekülést, pillanatnyi megoldást
ígérnek, arra irányulnak, hogy az életet elviselhetőbbé tegyék, elkerüljük a
fájdalmat és a belső konfliktusokat.
Először segítenek, megkönnyebbüléshez jutatnak, aztán később valamilyen
formában a halálunkat okozzák. Elviselhetőbbé teszik az életet, majd izolációt
eredményeznek. Az egyén képtelenné válik megoldani a problémáit, a
valóságtól eltávolodik, majd az arról alkotott képe eltorzul.
A szenvedélybeteg elhanyagolja életének
korábban fontosnak számító dolgait, nem tud időt fordítani családjára,
barátaira, párkapcsolatára, a függőség kielégítése mindezek elé kerül.
Az elitista érzések és fóbiák beépítése, a vallási formaságok és praktikák
gyakorlásából szerzett énkép, a dicsőítő énekek közben megélt nagy érzelmi
felindulásoktól való függőség – mind a vallásfüggőség jelei lehetnek.
Mint minden függőség esetében, egyik klasszikus tünete ennek a betegségnek
is a tagadás. Azok az emberek, akik vallásfüggőségben szenvednek, nem gondolják
úgy, hogy problémájuk lenne, függőségre pedig semmiképp sem gondolnának. Ez
főleg azért is van így, mert amit ők csinálnak, az általában úgy van nézve,
mint valami „jó” és nem úgy, mint valami káros. Az a nő, aki minden beszélgetésében
a bibliából idéz, és majdnem minden mondatát úgy fejezi be, hogy „ámen?” vagy, hogy „dicsőség az Úrnak” meg hogy „halleluja”
úgy gondolja, hogy ő ezért egy nagyon lelki, szellemi ember, és Isten megáldja
őt azért, amiért így beszél. Ha rákérdezel és szembesíteni próbálod, akkor
bizonyára előadást fog tartani arról, hogy a világ milyen csúnyán beszél. Az a
férfi, aki minden egyes gyülekezeti alkalmon részt vesz és tizedet fizet, még
akkor is, ha az adóját nem fizette ki, és ott ül, akkor is, ha a gyerekének
szüksége lenne rá otthon, nem fogja elhinni neked, hogy ő vallásfüggőségben
szenved, hanem azt mondja, hogy: „égek
Jézusért” vagy esetleg azt, hogy inkább függjön Istentől, mint drogoktól.
Sajnos ezek az emberek legtöbb esetben nagyon sok érzelmi szenvedést,
éretlenséget és fájdalmat takargatnak a vallási megszállottságukkal. Vallásos
aktivitásuk ideiglenes menekülést biztosít számukra. Általuk elfelejthetik a
múlt fájdalmait és sikertelenségeit, elrejthetik az igazi, felszín alatti
érzelmeket és problémákat, és eláshatják a tartalmas lelki megértés hiányát.
Az abuzív rendszernek szüksége van a vallásfüggőkre és azok tagadására.
Ilyen tagadással egy adott idő után a tag átlépi azt a vonalat, amikor már
képtelen meglátni azt, ami valójában történik körülötte, és a teljesen beteges
vagy önpusztító, súlyos dolgok is normálisnak tűnnek számára. A valóság
torzított érzékelése lesz tanult tehetetlenségének a jele.
A vallásfüggőség
megvizsgálása talán választ adhat arra a kérdésre is, hogy mi valójában a különbség
egy hívő és egy vallásos között. A vallásfüggők számára ugyanis a gyülekezet
egyenlővé válik Istennel, és a gyülekezeti élet, az ottani megtapasztalások
jelentik az Istennel való kapcsolatot.
A vallásfüggők
valójában közösségük legjobb munkásai, „tökéletes” kereszténynek néznek ki,
minden gyülekezeti alkalmon részt vesznek, s közben magánéletük a háttérben
tartalmatlanná majd diszfunkcionálissá válik. Vannak pl. nők, akik minden egyes
gyülekezeti alkalmon részt vesznek, vasárnapi iskolában oktatnak, missziói
utakra mennek, és közben elhidegülnek a férjüktől, elhanyagolják a gyermeküket.
Mivel azonban közösségüknek legjobb és legtöbbet dicsért tagjai, így a
„működési zavart” az életükben nem csak figyelmen kívül hagyja a gyülekezet,
hanem akár passzívan jutalmazhatja is az elismeréssel.
Egy vallásfüggőnek
a béke, amit elér, nem Istentől jövő belső béke, hanem a problémák elkerülésébe
zsibbad bele, vagy a saját vallásos erőfeszítéseivel enyhít belső
bizonytalanságain és félelmein. Az Isten dicsérete és imádása csodálatos
élmény, sokuk ezt arra használja, hogy érzelmi magasságokba lendíthesse magát.
Mindez egyre messzebb viszi őket az egészséges, fejlődő hittől. Egy idő után
már csak akkor képesek jó érzésekre, örömre, ha dicséretbe ringathatják
magukat, anélkül az életben nincs semmilyen érzelmi élményük.
A vallásfüggőséget
sok más viselkedési addikcióval ellentétben azért nehéz észrevenni, mert az
indíték az, ahol tetten érhető.
Veszélyeit könnyű
felismerni akkor, amikor egy iszlám fundamentalista önmagát felrobbantja. Az
öngyilkos merénylő ilyenkor nemcsak önmagának árt, hanem nagyon sok ártatlan
életet bánt tette során. Lehet, hogy nem ennyire látványos és nyilvánvaló, de
egy vallásfüggőségben szenvedő fundamentalista keresztény is ugyanennyi
szenvedést okozhat önmagának és másoknak. Bombáját úgy hívják a szakemberek:
toxikus hit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése