A BITE-modellt Steve Hassan okleveles Mentálhigiénés tanácsadó és
szektaszakértő állította össze. Az elsők közt volt, akik kidolgozták és
művelték a kilépők tanácsadását (exit
counseling) Három könyvet is szerzett a témában. Korábban maga is egy
szektavezér volt.
A BITE-modellt
a Releasing the Bonds: Empowering People to Think for Themselves című
könyvének második fejezetében tárgyalja. Weboldala: http://www.freedomofmind.com/
A vallásos agykontroll
négy alapvető összetevője:
Behaviour control
Information control
Thought control
Emotional control
A következőkben felsorolt jellemzők közül nem kell mindennek jelen lennie
ahhoz, hogy rádöbbenjünk, súlyos lelki abúzusban van részünk. Az ilyen kontroll
alatt élő embereknek megvan a saját lakásuk, kiváló munkahelyük, gyerekeik, és
mégis képtelenek magukért gondolkodni és függetlenül cselekedni.
B – Magatartás-kontroll
1.
Az egyén fizikai
valóságának szabályozása
a. Hol, hogyan és
kivel élnek és érintkeznek a tagok
b.
Az egyén milyen ruhákat, színeket, hajviseletet hordjon
c.
Az egyén milyen ételeket, italokat fogadjon el vagy
utasítson vissza
d.
Mennyit aludjon
e.
Anyagi függőség
f.
Kevés vagy semennyi időt töltsön szórakozással,
vakációzással
2. A csoport összejövetelei és a bedoktrinálási időszak
számára sok időt kérnek elkülöníteni
3.
Az egyén engedélyt
kell kérjen a nagyobb döntések meghozatalánál.
4.
A vezetőknek
tudniuk kell az egyén gondolatairól, érzéseiről, tevékenységeiről.
5.
Büntetés és
jutalmazás (viselkedésváltoztatót technikák- pozitívak és negatívak)
6.
Az individualizmus
elbátortalanítása, csoportgondolkodás
7.
Szigorú szabályok
és rendelkezések
8.
Engedelmesség és
függőség
I – Információ-kontroll
1.
Csalás használata
a.
szándékosan visszatartott információ
b.
az információ elferdítése az elfogadhatóság kedvéért
c. nyílt hazugság
2. A külső információforrások minimalizása, használatukról
való lebeszélés
a. könyvek, cikkek,
újságok, magazinok, rádió, TV
b. kritikák
c. volt tagok
d. Olyan elfoglaltságban
tartani a tagokat, hogy nem marad idejük gondolkodni
3. Az információ kompartmentalizációja; külső emberek vs. belső
emberek doktrínája
a.
az információhoz
nehezen lehet hozzáférni
b.
az információ
változik különböző szintek és missziók keretében a piramison
c.
a vezetőség eldönti, hogy „kinek mit kell tudni”
4. A más tagok utáni kémkedés bátorítása
a. haverok
párosítása-rendszer a kontrollálás és manipulálhatóság érdekében
b. a deviáns
gondolatok, érzelmek és cselekedetek jelentése a vezetőségnek
5. A szervezet által létrehozott propaganda és információ
túlságosan kiterjedt használata
a. újságok,
magazinok, jegyzetek, audió és videó kazetták, stb.
b. a külső
információforrások félreidézése, kontextusukból kiragadott megállapítások
idézése
6. A vallomások etikátlan használata
a. információk a
bűnről arra vannak használva, hogy töröljék az identitás határait
b. múltbeli bűnöket
arra használnak fel, hogy kontrolláljanak vagy manipuláljanak; nincs megbocsájtás vagy feloldozás
T – Gondolkodás-kontroll
1.
A csoport
doktrínájának internalizálása, mint „Igazság”
a. térkép = valóság
b. fehér-fekete
gondolkodás
c. gonosz vs. jó
d. mi vs. ők
(külsők vs. belsők)
2.
„Megterhelt”
nyelvezet elfogadása („előre meghatározott gondolatok kliséje” jellemzi) A
szavakat mint eszközöket használjuk gondolkodáshoz. Ezek a”speciális” szavak
inkább beszűkítik, mint tágítjuk a gondolkodást, a megértést. Úgy működnek,
hogy az élmények komplexitását leredukálják elcsépelt, közhelyes hívószavakra.
3. Csak a ”jó” és „helyes” gondolatok vannak bátorítva.
4. Gondolat-leállítási technikák (a negatív gondolatok
leállításával lecsukják a „valóság megvizsgálását, és csak a „jó” gondolatokat
engedélyezik);
a kritikus gondolkodást, a racionális elemzést, az
építő kritikát visszautasítják. A következő leállítási technikákkal:
a. tagadás,
ésszerűsítés, indoklás, vágyakozó gondolkodás
b. egyházi éneklés
c. meditálás
d. imádkozás
e. ’”nyelveken”
szólás
f. zümmögés vagy
éneklés
5. Nincs kritikus kérdés a vezetőt, a doktrínát, vagy az
egyházvezetést illetően, törvényesként van kezelve
E – Érzelmi-kontroll
1.
Az emberi érzelmek
skálájának leszűkítése.
2. A személy érezze azt, hogy ha van valamilyen problémája a
közösséggel, akkor az ő hibája mindig, sosem a vezetőé vagy a csoporté.
3. Érzés-leállítás (a 4. ponttal együtt) Mint a gondolat
leállításnál itt is automatikus elnyomása vagy blokkolása azoknak az
érzelmeknek, amelyek a csoport-identitásnak nem felelnek meg, mint pl. honvágy/depresszió/bosszú
4. Túlzott bűntudat
a)
Identitásbeli bűntudat (nem él úgy, ahogy kellene, ahogy
elvárt - család, múlt, kapcsolatok, érzelmek, gondolatok, tettek))
b)
Szociális bűntudat
c)
Múltbeli életért való bűntudat
5.
A félelem
használata:
a)
A független gondolkodástól való félelem
b)
A „külvilágtól” való félelem
c)
Az üdvösség elveszítésétől való félelem
d)
A távozás esetén való megalázástól való félelem
e)
Az elutasítástól való félelem
f)
Az attól való félelem, hogy a csoporton kívül nem lehet
az egyén boldog
6. Érzelmi magaslatok és mélységek
7.
Bűnök rituális és
nyilvános megvallása
8.
Fóbiákra való
kiképzés: annak az irracionális félelemnek a beprogramozása, hogy valaha is
megkérdőjelezni a vezetőt, vagy elhagyni a csoportot. Az így kontrollált ember
nem tud elképzelni magának egy pozitív jövőt a csoporton kívül.
a.
nincs boldogság a csoporton kívül
b.
szörnyű következményei lesznek, ha elhagyod a csoportot:
„pokol” „démoni megszállottság” „gyógyíthatatlan betegség” „balesetek”
„öngyilkosság” „megzavarodás” „10.000 reinkarnáció” stb.
c.
A távozók megszégyenülése. Félelem, hogy elutasítják a
barátok, kortársak, és a család.
d.
Senkinek sem lehet soha jogos indoka a távozásra. A
csoport szempontjából akik elmennek azok: „gyengék” „fegyelmezetlenek” „istentelenek” „világiak”
„agymosottak”
A fenti jellemzők,80% -a illik a Magyaroerszágon is müködö International Missions Team Csoportra.Törökbálint,Baross út.48.
VálaszTörlésHetednapi Adventista egyház dettó
VálaszTörlés