1997-ben az Egyesült Államokban a US Census jelentése szerint több, mint
tíz millió ember tartozott a létező háromezer destruktív egyház vagy szekta
valamelyikébe.
A nyugati kultúrában, amelyben általában senkit sem kényszerítenek
törvénnyel vagy szociálisan, hogy csatlakozzon egy felekezethez, a lelki
abuzőröknek szükségük van áldozataik önkéntes hozzájárulására ahhoz, hogy
működhessenek. Amikor valaki egy ilyen közösséghez csatlakozik, akkor nem megigézett
bábként engedelmeskedik, hanem az akkor rendelkezésére álló információk és
élettapasztalata alapján dönt. A nemzetközileg igazolt statisztikák
bizonyítják, hogy az emberek többsége a reklámfogások és a lelki nyomás
ellenére képes nemet mondani a manipuláló vallási csoportoknak. Akkor vajon mi
indít egyeseket arra, hogy hozzájáruljanak egy ártalmas közösség működéséhez?
Azok az emberek, akik
áldozatául esnek a lelki abúzusnak, hitüket komolyan vevő emberek. Elég sok
esetben előfordul, hogy minél komolyabban veszi valaki a hitét, annál
hajlamosabb a rendszer tagjává lenni. Ezek az emberek tehát nem bolondok, nem
buták, amiért ilyen csoportba kerültek. A legintelligensebb emberekkel is
megtörténhet, ha komolyan veszik a hitüket. Ezek az egyének erkölcsösek,
idealisták, esetleg naivak, őszintén keresik Istent és szeretnék jobban
megismerni őt. Csatlakozásukkor barátokra, keresztyén értékrendszerre, irányra
és célokra, rengeteg támogatásra és segítségre találnak. A felmerülő problémákért is magukat fogják okolni.
Hit terén sok ember vágyik valami bizalmasabbra és
személyesebbre, mint amit a hagyományos egyházak gyakran nyújtani szoktak. A
hagyományos egyházakban ugyanis az emberek idegenekként összegyűlnek, aztán
távoznak, mint idegenek és az életükre a találkozás nem volt semmilyen
hatással. Mások egy sokkal karizmatikusabb dicsőítési stílust kedvelnek, és ez
a hagyományos egyházakban nem lehetséges. Megvan annak az élménynek az izgalma,
hogy valami új történik az életében, valami sokkal több, mint ami eddig volt.
Jelentős ok a család-szerű környezet vonzása is. Ahogy valaki egy levelében
írta Ronald Enrothnak: “Egyik legjobb
dolog a csoporttal kapcsolatban az volt, hogy egy olyan embernek, mint én, a
család hangulatát és a valahová tartozás érzését adta meg, és abban részem mindaddig
nem volt.”
Sokan nincsenek tudatában, hogy lelki visszaélés áldozatai és manipulálják
őket, csak egy idő után azt érzik, hogy megfáradtak és boldogtalanok. Miért
maradnak mégis ezek az emberek a rendszerben? Közülük sokan megtanulták már
addigi életük során, hogyan legyenek áldozatok. Megtanulták a tehetetlenséget,
mert már megtapasztaltak olyan kapcsolatokat, amelyek felkészítették őket arra,
hogy bántalmazzák őket, illetve nem készítik fel őket arra, hogy ellenálljanak
a bántalmazásnak. Sőt, többségük jól érzi magát egy ilyen közösségben, szívesen kerül bele
ilyen függő helyzetbe, keresi, vonzza, mert ez kielégíti bizonyos (nem tudatos)
lelki igényeit.
Több szakértő vizsgálja azt, hogy egyes hívők miért hajlamosabbak – hiszen
azért nem minden hitét komolyan vevő ember esik áldozatául egy abuzív
közösségnek –, és bár ez lehet egyénenként változó, rengeteg eset
tanulmányozása során megállapítottak néhány olyan közös tényezőt, amit megfigyeltek
azon emberek többségénél, akik hajlamosak a vallásfüggőségre és az abuzív
rendszerek működtetésére.
1. Alacsony önértékelés, gyenge énkép
Az emberek könnyebben áldozatául esnek a megfelelés kényszerének, ha nem
értékelik önmagukat, vagy ha nincsenek saját véleményeik, saját hitük.
Izoláltnak, meghasonlottaknak érzik magukat, és szeretnének elfogadva, valahová
tartozónak válni. Az esetleges gyerekkori traumákat könnyen elfelejthetik abban
az eufóriában, amit a gyülekezeti törődés nyújt. Radikális döntéseket hoznak
arra nézve, hogy bízni fognak, és ezt bizonygatásokkal támasztják alá.
Függőségük odáig vezet, hogy hinni fogják a hihetetlent is, ha ez egy perc
megnyugvást is adhat nekik. Nem látják a kihasználásukat, mert egész életükben
kihasználtak voltak, így amiben benne vannak, az teljesen normálisnak tűnik az
számukra.
2. Szigorú szülők
A szokások
rabjai vagyunk, amit ismerünk, azzal kényelemben élünk. Ha valakinek
gyermekkorában szigorú, rideg szülei voltak, könnyen hajlamossá válik arra,
hogy majd felnőttként is csüngjön valakin, aki szigorú elvárásokat támaszt
feléje, és megmondja neki a határokat. Az ilyen ember egyenesen vonzza az őt
manipulálni akarókat az életébe. Az is lehet, hogy közülük némelyeknek rejtett
vágyuk megjavítani egy szigorú rendszert, mert ezáltal kívánják titokban
felszabadítani magukat arra, hogy élvezzék az életet.
Egy gyereknek olyan istenképe alakul ki, amilyenek a szülei. A szülei
jelképezik Istent. Megtörténhet, hogy sokan felnőttként sem tudnak szabadulni
attól az istenképtől, amelyet tudatalatt a szüleikről mintáztak önmaguknak.
3. Apa nélküli gyermekkor
Rengetegen nőnek
fel apa nélkül, a vezetettség biztonságtudata nélkül, közülük sokan nagyon
érzékenyek lehetnek egy vezető, egy apa szerepében pózoló figyelmére.
4. Korábbi bántalmazások áldozatai
A
gyerekbántalmazások gyakran további áldozatúsághoz vezetnek, mert az egyén
mártír-komplexusban szenved. A gyerekkori bántalmakat átéltek gyakran
szeretetlennek és elidegenedetteknek érzik magukat, a szégyen és az
elveszettség érzései működtetik őket.
5. Sikertelenség
5. Sikertelenség
Ők azok, akik kevés sikert könyvelhettek el maguknak az életben. Bármilyen
csoporthoz vonzódni fognak, amelyik elfogadást ígér nekik. Hasznos szerepet
szeretnének maguknak valami fontosban és ezért akár áldozatokra is képesek.
Veszélyben vannak még a frissen elváltak vagy azok, akik valamilyen nagy
krízisen mennek keresztül, esetleg kiszakadtak természetes környezetükből,
családi kapcsolataikból.
Azok, akiknek nem tetszik vagy nem
elég a realitás, amelyben élnek, akik nem tanultak meg döntéseket hozni és
felelősséget vállalni, valamint azok, akik gyorsan minden kérdésükre instant
válaszokat akarnak.
A legnagyobb veszélyben talán mégis az identitásukat kereső 18-25 év
közötti fiatalok vannak, és a statisztikák szerint is a legtöbb betoborzott
csatlakozó a 18-30 közötti korosztályból kerül ki. Őket Ken Blue úgy nevezi,
hogy a narcisztikus követők
A legtöbb fiatal szereti a hősöket, és hőst akar magának. Szeretnének
valakit, aki jól boldogul egy veszett világgal. Szeretnének egy apát vagy egy
nagyobb testvért, aki közreműködik az életükben, akire lehet támaszkodni. Ha
úgy vélik, hogy megtalálták őt, akkor hihetetlen autoritást és hatalmat adnak
neki. Elnézik a hibáit, racionalizálják és mentegetik a túlkapásait. Úgy viselkednek,
mintha az ők kiváltsága lenne, hogy a vezető felhasználja, kihasználja őket a
saját „nemes” céljaira. Inkább szövetkeznek és abuzáltakká válnak, minthogy ne
tegyenek semmi fontosat, a maguk vizén evezve. Az identitás feláldozása kevés
ár azért, hogy egy különleges csoportba tartozhassanak.
A fiatal és idealista különösen érzékeny a messiásokra. Éppen eleget élt,
hogy tudja a világról és a saját életéről is, hogy eléggé hitvány és sikertelen,
csak még ahhoz nem élt eleget, hogy tudja, a megoldások komplexek. Az önigazult
messiások gyors, egyszerű, fehér-fekete válaszokat tudnak neki adni az élet
nagy kérdéseire. Megtörténik, hogy tehetetlennek érzik magukat a világgal és
annak kísértéseivel szemben, így könnyen elfogadnak valakit, aki segít nekik
döntéseket hozni és előírja számukra a határokat.
A fiatalok vonzódnak a nagy ügyekhez. Még az is kiváltságosnak tűnik nekik,
hogy egy extrém csoportnak alávetik magukat, ha közben azt érzik, hogy valami
nagyot tehetnek, amivel kicsit vagy nagyon, de megváltoztathatják a világot. Sajnos
egy nagy ügy szolgálása, éppen úgy, mint
a drog vagy az alkohol, lehet egy menekülés a felnőtté válás és a személyes
identitás megvalósítása elől.
A tapasztalatlanság szintén közrejátszó faktor a fiataloknál. Még nincs elég
élettapasztalatuk és emberismeretük, vezetőkkel kapcsolatban különösen nincs.
Ha egy karizmatikus személyiségű vezető, aki biztosnak néz ki a dolgában,
kijelenti, hogy ő tudja a kérdésre a válaszokat, a fiatal hinni fog neki.
Amerikai statisztikák szerint az abuzőrök és az áldozatok több mint 50%-a nőtt
fel abuzív családban. Arteburn és Felton könyvükben a következő listát
állították össze arról, hogy kik hajlamosabbak a vallásfüggőségre, milyen családi
háttérrel szoktak rendelkezni:
- Abuzív szülő, gyakran az apa. Az abúzus fizikai, érzelmi vagy szexuális.
- Gondoskodást, becézést nélkülöző gyermekkor. Egyik szülő sem töltötte be a gyerek alapvető érzelmi szükségleteit.
- A elidegenedés érzése. A gyermek elidegenedve érzi magát a családtól, és mindattól amit mások tökéletes világaként fog fel.
- Tökéletlen szülők perfekcionista magatartása. Szülők, akik elvárták a gyermeküktől, hogy ne hibázzon.
- Túl magas elvárások. A szülők elvárták a gyerektől mindannak a megvalósítását, ami nekik nem sikerült.
- Alacsony elismerés. Bár a gyerek rengeteg energiát fektetett a teljesítményébe, a szülő sosem volt elégedett, és ritkán dicsérte.
- A szülők szenvedélybetegek. Gyakran egyik vagy mindkét szülő valamilyen függőségben élt: pl. alkohol.
- Hiányzó apa. Az ilyen családban felnőtt gyermek érzékeny a férfi befolyásra.
- A mocskosság érzete. Egy korábbi abúzus vagy negatív figyelem a gyereket a szégyen és a mocskosság érzésével hagyja.
- Szegényes kapcsolatok. A gyerek fél megosztani másokkal a személyes életét, valóságát, érzelmileg elvágva érzi magát a barátoktól, és gyakran a destruktív kapcsolatokat keresi.
- Élő fantáziavilág. A valóság annyira elviselhetetlenné válik, hogy a gyerek fantáziavilágot alkot magának, és gyakran oda menekül.
- Megosztatlan érzelmek. Az otthon kevés szabadságot biztosított az érzelmek kifejezésére, és a gyermek sosem tanulta meg, hogyan kell megosztani az érzelmeket, és ez hogyan segítheti őt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése