A bántalmazók nem
születnek, hanem azzá válnak.
Fontos leszögezni,
hogy nem mindig a lelkészek állnak az abuzőrök szerepében. A szerep mindig azé,
akinél van a hatalom, és bár ritka, de esetenként megtörténhet, hogy a
gyülekezet az abuzőr, és a lelkész az áldozat.
Azok, akik
visszaélnek pozíciójukból fakadó hatalmukkal, nem mindnyájan és nem minden
esetben, de elég sokan nincsenek tudatában, hogy mit cselekszenek, mert gyakran
ők is visszaélés áldozatai. A vallási vezetőknek nem céljuk megbántani a
követőiket, de annyira vallásfüggők és narcisztikusak abban, hogy Istennek
nagyszerű munkát végezzenek, hogy észre sem veszik, milyen sebeket ejtenek, és
hogyan tesznek tönkre életeket. Ha visszaélésekre figyelmeztetik őket, akkor
többnyire azt válaszolják, hogy ők „mindenekelőtt
Isten országát keresik”. Nem ismerik
fel, hogy valójában annak az ajtaját zárják be. Ez a paradoxon sokszor
intézményi szinten szokott megmutatkozni. Legtöbben meg vannak győződve, hogy
azzal, ahogyan felelősségteljesen vezetni, tanítani és kontrollálni akarják az
egyházukat, annak „tiszta” életét, azzal csak a szent feladatukat végzik.
Hiszik és vallják, hogy Isten egy nap számonkéri tőlük, hogy mennyire vigyáztak
azoknak az embereknek a lelki életére, akiket ő bízott rájuk.
A vezetők sok időt
eltöltenek azzal, hogy a saját autoritásukra fókuszáljanak, és hogy másokat is
emlékeztessenek erre, bár ezt az autoritást a pozíciójukból nyerik és nem a
karakterükből fakadóan. Azért könnyű mégis követőket toborozniuk, mert ilyen
vagy olyan módon vonzóak. A vonzóságuk legtöbbször abban áll, hogy mennyire
őszintén elszántak és odaadóak Isten munkája iránt. A jó szándék azonban senkit
sem jogosít fel arra, hogy bántalmazzon másokat. Ken Blue ír egy olyan Egyesült
Államok nyugati partjain lévő gyülekezetről, amelyik utcamissziót végez a
drogosok, prostituáltak és alkoholisták közt. A megtérők folytonos lelki
tanácsadást kapnak, sőt átmeneti szállást és munkahelyet is. Ez mind jól
hangzik, de számukra ára van a segítség elfogadásának, ugyanis a segített
személynek fel kell adnia a döntéshozatali jogát, a vezetőjük el kezdi
kontrollálni minden lépésüket. Megszabják nekik, hogy mibe öltözzenek, hogyan
beszéljenek, kivel házasodjanak és hol éljenek, teljes függőségbe tartják őket.
Amikor a vezetőket kérdőre vonták külsősök, akkor azzal védekeztek, hogy ők
szeretetből cselekednek. Véleményük szerint az utcáról összeszedett embereknek
nincs önfegyelmük, nem képesek jó döntéseket hozni, ezért folytonos segítségre
szorulnak.
Egy másik oka
annak, hogy sok követő kitart a vezetői mellett, az abuzív emberek kettős
természete. Egy bántalmazó szülő például egyik pillanatban lehet kegyetlen,
aztán a következőben kedves és humoros. Feleségek, akiket fizikailag
bántalmaznak a férjeik, gyakran elmondják, hogy a brutális eset után mennyire
figyelmes és kedves a férjük. Az időnként kapott kedvesség hamis reményt nyújt az
áldozat számára és valósággal a helyére fagyasztja őt.
Az epizodikus
kedves lelkészi törődés megtévesztheti a tagokat, ezért amikor egy keresztény
vezetőt vagy csoportot vizsgálunk, elsősorban nem a motivációikat kell
megvizsgálnunk, céljaikat vagy a kedvességüket, hanem a befolyásuk eredményeit,
a gyümölcsöket.
De vajon kik is
valójában ezek a vezetők a „tömjén füstje” mögött?
Nincs egyetemes
válasz arra, hogy egy vezető miért válik abuzívá. A legtöbb esetben a
gyülekezet felépítettsége teszi lehetővé ezt, és legtöbbjük maguk is olyan
gyülekezeti háttérrel és mintával rendelkeznek, amely ezt tanította meg nekik.
Ronald Enroth szerint sokan közülük problémás családi háttérrel rendelkeznek és
nagyon bizonytalanok önmagukban, még ha a fellépésükkel mást igyekeznek is kivetíteni.
Nem hiába szeretik olyan emberekkel körbe venni magukat, akik bizonytalanok és
befolyásolhatóak. Mivel csak az abuzív fajta kapcsolatot ismerik, azokat
folytatják, csak ezúttal más szerepben. Viselkedéselemzők szerint is ez az
emberek feletti hatalom iránti vágy egy mély belső bizonytalanság eredménye.
Sokuknak kórosan szüksége van arra, hogy értékeljék és megbecsüljék. A szent
megbízatástól hasznosnak és különlegesnek érezhetik magukat, általa jutnak
önértékeléshez.
Egy tekintélyével
visszaélő vezetőnek semmi sem fontosabb, mint hogy a tagok minél vezethetőbbek,
azaz kiskorúak maradjanak. Így biztosíthatja önmagának a biztonságot, és a rend
érzetét.
Ken Blue két fajta abuzőrt figyelt meg. A gyakoribb az, amelyik jelentéktelennek
érzi magát és úgy igyekszik jelentőséget szerezni, hogy mások felett uralmat
próbál szerezni. Belső kétkedések és félelmek gyötrik, nem tudatosan sebez, a
sebzés csak a gyümölcse lesz annak, amint ő azt a „Valakit” akivé vált,
védelmezi. Azok a vezetők, akik titokban elégedetlenek magukkal és képzetlennek
érzik magukat, sokkal keményebb kezűek és legalistábbak, mint azok, akik
magabiztosabbak. A magabiztosabbak a másik fajta abuzőrök. Őket narcisztikus
vezetőknek nevezik. Bizonyos szempontból ezek veszélyesebbek az elején, mint az
előbbiek, mert sokkal kedvesebbeknek, odaadóbbaknak tűnnek. Azért is
veszélyesek, mert nemcsak védelmezni akarják önmagukat, mint az előbbiek.
Többet akarnak maguknak, mint egy biztos pozíciót és ezt szolgáló rendet (rendszert):
dicsőítésre vágynak. Az ilyen emberek nem nőtték ki azt a gyerekkori fantáziát,
amelyben élve, Superman volt a példaképük. A felnőtt narcisztikusak csüngnek
azon az álmukon, hogy egy nap majd valami igazán nagyon különlegeset visznek ők
véghez ebben a világban és rajongókat gyűjtenek. Arról fantáziálnak, hogy
népeket térítenek meg, hogy ők alapítják meg az egyetlen igaz egyházat,
felszámolják a világéhezést, vagy hogy parancsnokok lesznek majd az utolsó
időkben Isten hadseregében. Úgy érzik, megérdemlik mind az emberi csodálatot,
mind az isteni protekciót. Frusztráltakká válnak, ha mások problémája vagy
fájdalma ennek a narcisztikus törekvésnek az útjába áll. Legnagyobb félelmük
az, hogy jelentéktelenek, névtelenek vagy arctalanok legyenek. Sajnos a
legkiválóbb színpad a szerepléshez az ilyen vezetőknek a pulpitus. A katonaságot kivéve egyetlen foglalkozás
terén sem lehetséges az, hogy valaki egy új városba költözve azonnal jelentős
szerephez és befolyáshoz jusson egy csapat ember felett. A pulpitus azonban
megadja ezt a lelkészeknek és megengedi nekik azt, hogy hétről hétre osztatlan,
zavartalan és kihívástól mentes figyelmet kapjanak. Ha maguknak kell nyájat
toborozniuk, akkor ahhoz, hogy követőket és csodálókat szerezzenek, gyakran
különleges kijelentésekről tesznek bizonyságot vagy csodaképességekről. Gyakran
hallani tőlük biztató próféciákat a tagok életére nézve. A hívők így
elfeledkezhetnek jelenbeli szükségleteikről és problémáikról, valami többre,
nagyobbra várva. „A szabadítás közel van.”
„Isten hamarosan valami nagy dolgot fog
tenni az életedben.” „Várj az Úr
szabadítására.” Az ilyen és ehhez
hasonló biztatások gyakran mind ugyanazt szolgálják, hogy a tag ne a jelenre összpontosítson. A jövőre várakozás jelenbeli tétlenséget szül, a vezető
zavartalanul tudja folytatni a saját érdekeiért és szükségeiért való
munkálkodást.
A pásztori funkció
gyakorlatilag nem a nyájat szolgálja, hanem a nyáj létezése szolgál az abuzív
lelkész fenntartására, igazolására, esetleg népszerűsítésére. Egy tag lelki
szükségletei mindig háttérbe szorulnak egy vezető narcisztikus szükségleteinek
betöltésekor, és biztosak lehetünk abban, hogy ha egy ilyen vezetőnek
választania kell a saját imidzse vagy egy tag lelki szükséglete közt, akkor
mindig az előbbit fogja választani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése