Minden vasárnap délben felbuzdult hívők ezrei sétálnak ki a gyülekezeti
ajtókon megújult elhatározással, hogy meghalnak önmaguknak és élnek Istennek,
ahogy kell. Egy héttel később visszatérnek csalódva önmagukban és
megszégyenülten. Néhányan közülük, akik kevésbé őszinték és éberek, talán
büszkeséget éreznek az elmúlt hét lelki eredményeiért. Egyetlen oka annak, hogy
a lelki vezetők könnyen gondolhatják, hogy ők nagyobb sikerrel megfeleltek
Isten elvárásainak az, hogy ők azok, akik ezeket az elvárásokat megfogalmazzák.
Ilyen kifejezésekkel népszerűsítik a helyes magatartást: „vegyük fel a keresztünket” „tagadjuk meg önmagunk” „letenni az oltárra”
„mélyebb életbe alámerülni”. A hívő eszében pedig mindig ott lesz a kérdés:
„vajon én letettem-e már eleget az
oltárra?” Ez nemcsak bizonytalanságot, de egy folytonos bűntudatot táplál
benne és felváltja az Isten kegyelme általi megváltást a vallásos
erőfeszítésekre, saját önfeladására, amelyben nyugalmat sosem találhat. Számára
a keresztény élet teljesítménykényszerről, vallásos perfekcionizmusról kezd szólni.
Ebből következnek a szégyen-alapú kapcsolatok, és az úgynevezett törvényeskedés,
avagy legalizmus.
A hívő ugyanakkor azt is hallhatja, hogy az emberi szívben nincs semmi jó.
Főleg azokban a közösségekben fordul elő ez, amelyek hisznek az ember teljes
romlottságában. Kálvinista tanítás, amelyben persze hihetnek nem tudatos,
kálvinista csoportok is. Ez a kálvinista tanítás azt is vallja, hogy Isten
kiválaszt egyeseket az üdvösségre, másokat a kárhozatra választ ki, mindenkit
elrendel, mivel az ember annyira romlott és bűnös, hogy képtelen önmagától,
saját akaratából Istent választania, tehát teljesen romlott és hitvány a szíve,
nincs benne semmi jó, semmi szeretnivaló. Általában az ezeket valló csoportok
legalisták is, mivel a romlottságuk túlhangsúlyozódik, a bűnökre fókuszálnak a
„megszentelődés” címszó alatt, így a fegyelem is fontos szerephez jut. Fontos
nekik, a „helyes magatartás”, így aztán érdekes módon egyszerre kettős üzenet
érkezik a hívő lelkéhez: „Légy jó
keresztény és tedd, ami jó. +
Nincs a szívedben semmi jó, ne bízz benne.” Vagy a vádoló változat:“Nem akarsz te szeretni, nem látod? De azért szeress!” Mintha csak azt mondanánk egy hegymászónak: „A lábaid el vannak törve, de azért mássz
magasabbra.” Az, hogy Isten Lelke segít a jót tenni, elméleti és teológiai
érvelésnél érvényesül csak, mert az üzenet a szószékről az, hogy Isten elvárja,
hogy helyesen cselekedj, és ha nem teszed, akkor megharagszik.
A „helyes magatartás” az ilyen
közösségekben sokkal fontosabb, mint maga az ember. Egy tagot, és persze egy
kívülállót is, a gyülekezet írott vagy íratlan szabályai és felállított mércéi
szerint értékelnek és ítélnek meg. Az egyén értéke a teljesítményétől és a
látható viselkedésétől függ. Az amit tesz, sokkal fontosabb és értékesebb, mint
az, aki. Nincs megértés elbukás vagy gyengeség esetén. A rendszer főként a „mit nem szabad” szabályok talapzatán
áll, ráadásul vannak olyan íratlan szabályok is, amelyeket egy új tag észre sem
vesz, mindaddig, amíg meg nem szegi őket. Ha az ilyen rendszerben élő hívőket
arra invitálják, hogy megtérjenek valamiből, bármi legyen is az, megteszik. Ha
arra invitálják, hogy csendben maradjanak, hallgatnak. Ha arra, hogy több pénzt
adjanak, megteszik. Bármit megtesznek azért, hogy még biztosabbak legyenek
abban, hogy Isten szereti és elfogadja őket, a vezető és a többi gyülekezeti
tag barátságát pedig megkapja. Sok hívő számára nincs is semmi fontosabb,
mintsem hogy ezt az értékelést és fontossági-érzést megkapja. Gyakran
kérdezgetik a cselekedeteikről és döntéseikről, hogy Istennek tetsző-e vagy nem
és a legapróbb részletekben is Isten akaratát akarják megtudni. Úgy érzik,
teljesíteniük kell azért, hogy Isten ne haragudjon rájuk. Úgy érzik, nem hozhatnak
szégyent Isten nevére, őszintén félnek, hogy csalódást okozhatnak neki, és nem bizonyulnak
méltóaknak hozzá. Mégis ha valami jót cselekszenek, és azt valaki szóvá teszi
vagy megköszöni, akkor gyorsan rávágják, hogy nem ők tették, hanem Isten. Ha
meg nem sikerül vagy valamit hibáznak, akkor önmagukat, egész lényüket
tapasztalják meg hibaként. A hibát annyira internalizálhatják, hogy egy idő
után azt hiszik, csak tévedésre képesek. Ráadásul nem tesznek különbséget
hibák, tévedések, figyelmetlenségek közt, mindent bűnként címkéznek, és még a
nem tudatos bűnöket is megbánják. Nem tudják elfogadni emberségüket és túltenni sem magukat azon, hogy a tévedések, ahogyan a bűn is, az emberi természet része.
Egy teljesítmény-centrikus prédikáció nem más, mint a bűntudat
manipulációja, a lelki tisztaság és teljesítmény elérhetetlen standardjait állítva
fel. Ha komolyan vesszük, akkor folyton azzal szembesülünk, hogy nem felelünk
meg, keményebben, többet kell próbálkoznunk, egyre jobbak és jobbak kell
legyünk. Amikor a hívők elfogadják a teljesítmény-alapú standardot, amelyeket a
prédikátoraik hirdetnek a szószékről, be kell tartaniuk azt, különben
bűntudatot, szégyent éreznek. Ayn Rand a Veszett
világban a következőket írja:
„Ártatlan embereket nem lehet irányítani. Az egyedüli hatalom minden kormány
kezében az a hatalom, amikor bűnözőkre csap le. Nos, ha nem eléggé bűnözők,
akkor bűnözőket faragunk belőlük. Annyi mindent nyilvánítunk bűnnek,
hogy az ember élete lehetetlenné válik a törvények megszegése nélkül. Ki akar
egy törvénytisztelő polgárokból álló nemzetet? Mi van abban bárki
számára? De fogadjunk csak el olyan törvényeket, amelyeket sem betartani,
sem végrehajtani, sem értelmezni nem lehet, és máris megteremtjük a törvényszegők
országát, és akkor hasznot húzunk a bűnösségből."
David Chilton
pedig így vélekedik a bűntudatról: „A
bűntudat egy hatalmas erő. Összezavarodottaknak, illetékteleneknek érezzük
magunkat tőle. Másoktól kezdünk függeni, ők kezdenek döntéseket hozni
helyettünk, és kerülni fogjuk a szükséges konfrontációkat meg a független
cselekvést. Szolgákká válunk.” Michal Horton szerint: „Nagy irónia, hogy azok, akik folyton megmondják nekünk, hogy mi a bűn
és hogyan kerüljük azt el, azoknak igazából nagyon alacsony elképzelésük van a
bűnről.”
A vallásos szabályok, viselkedési útmutatók jóknak tűnhetnek, és jól
hangozhatnak, de valójában lelki mérgek. Az önmegtagadó, de saját erőfeszítések
árán létrejött kegyes élet, nem a hit őszinte kifejeződése. A „helyes magatartásnak”
lehet pontba szedhető listája, és mivel külső megnyilvánulásokról szól, azok
által mérhető és ellenőrizhető. Az abuzív rendszerek a bűnt legtöbbször külső
viselkedésként definiálják. Ez egy olyan szégyen- és teljesítmény-alapú
struktúrát állít fel, amelyben az erősnek sikerülhet, a gyenge elbukik. A legfőbb üzenete: „veled valami nincs rendben” „te
magad vagy a probléma”. „Egy nagy error vagy.” Az eredmény a negatív énkép,
sőt öngyűlölet. A „szentek” bűneik terhét kegyesen hordozhatják, míg a
„küszködők” szégyenteljesen és elutasítottan, hiszen a „szenteknek” lehetővé
válik az, hogy tagadják vagy elrejtsék bűneiket, belső állapotukat, míg a
„küszködők” vagy őszinték ezt nem tudják megtenni. A cigarettázást például
nehezebb elrejteni, mint azt, hogy bizonyos jócselekedetek mögött milyen
motivációk állnak. Az ilyen rendszer a felsőbb körnek lehetőséget ad
szerepelni, míg az alsóbb körnek csak a szégyenre ad lehetőséget.
Ha külső viselkedésként határozzuk meg a bűnt, azzal jelentéktelenítjük azt,
és azzal együtt a Megváltót is.
Egy legalista csoport Istene túlságosan ember, a Mikulás és a közlekedési
rendőr keresztezése, aki listát készít és ellenőrzi, hogy ki teljesíti. A jó
kisfiúkat megjutalmazza, a rosszakra megharagszik. Ennek a szeszélyes Istennek
a mi viselkedésünktől függ az érzelmi élete, miközben „időbe zárva” elvárja,
hogy egy standardizált vallásos teszt keretében levizsgázzunk. Aki átmegy ezen
a vizsgán, azt beveszi a klikkjébe, megáldja, aki nem megy át a vizsgán, azt
természetesen megbünteti, esetleg megátkozza.
Ken Blue szerint amikor az emberek azzal vannak elfoglalva, hogy mennyire
tetszhet Istennek a magatartásuk, mikor elégedik meg velük, akkor igazából nem
is Istennel tőrödnek, hanem a vallásos köntösbe bújtatott egojukat istenítik. A
teljesítmény-központúsággal ugyanis az a fundamentális teológiai probléma, hogy
az Isten standardja nem egyszerűen magas és elérhetetlen, hanem 100%-os
tökéletességet kér(ne). És ha 1% is hiányzik, a többi nem számít. Jézus is erre
próbál rávilágítani: ha egyetlen parancsolatot is megsértünk a
tízparancsolatból, akárcsak gondolati síkon is, megszegtük mind a tízet. A
kereszténynek ezért van szüksége Megváltóra. Amikor egy Krisztus-követő egy biblikus
erkölcsi elv szerint él, nem szabályt követ, és nem egy érdemszerző vagy helyreállító
cselekedetként teszi, hanem automatikus, megért gyümölcse annak, aki ő.
Érlelődő személyiségéből, lényegéből fakadó tett. Donald Sloat a
következőképpen magyarázza: „A baj az,
hogy bármilyen lista követhető, nem számít, mennyire szigorú, mert vége van
valahol és uralható. Az a személy, aki lista szerint él, azt kezdi hinni, hogy
csökkentheti a belső bűnös állapotát azzal, hogy bizonyos külső cselekedeteket
redukál. Más szóval a fókusz a bűn megmutatkozásán (a listán) van, és nem a
belső állapoton.”
Látszólag vannak kevésbé legalista csoportok is. Ott nem
a cselekedeteken van a hangsúly, hanem a belső hiten, annak mértékén. Ha
megvizsgáljuk, akkor tulajdonképpen ugyanarról van szó, mint a legalista
csoportok esetében. Olyan, mint a Titok
vonzás-törvényének a tanítása, csak keresztény köntösbe bújtatva. Ha valamit
erősen hiszek, akkor Isten megteszi, vagy megadja, és ez lesz a mérőrúdja, a
bizonyítéka annak, hogy jó úton járok-e és üdvözülök-e. Akár hit-biznisznek is
lehetne nevezni. Hobart Freeman véleménye szerint a “hit üzenete” a “hit járása” teljesen elfordította a kortárs
evangéliumi kultúra figyelmét a Krisztus-központúságtól. „A hit-üzenet egy hamisított, bibliátlan hit. Átveszi a Jézus
Krisztussal való kapcsolat helyét. Krisztus már csak egy másodlagos figura. Azt
tanították neked, hogy ha a hitet termeled, akkor Isten megáld téged és
végérvényes bizonyítékod lesz arra nézve, hogy te Jézus Krisztust követed. Ezek
az emberek azt mondják: “teljes szívemből hiszem, hogy a jó úton járok, mert
Jézus meggyógyított. Jézus előléptetett. Jézus új autót adott. Megadta szívem
kívánságait. Minden a hit munkájának a kérdéséve válik, valamilyen hit formuláknak
az elvégzésétől függ. Amit te teszel az a fontos bizonyítéka annak, hogy
üdvözült vagy, és nem az, amit Jézus tett az üdvösségedért.”
Hogy mi a különbség az ószövetség és az újszövetség között, miért van két
szövetség, mit jelent a törvény, mi a célja, hol a helye, és mi a kegyelem; hogy milyen sok dogma, vagy apróbb, de annál mérgezőbb
tévhit él az ilyen közösségekben, amelyek nemcsak teljesítménykényszerbe és
vallásfüggőségbe, de akár depresszióba is taszíthatják a hívőket, és hogy ezek
miért tévhitek, annak tárgyalására itt nincs lehetőség, mivel ez nem egy
teológiai tanulmány kíván lenni, de ajánlani tudom a következő keresztény
szerző vallomását és könyveinek az elolvasását.
Andrew Farley: The Naked Gospel (A meztelen evangélium)
Andrew Farley: God Without Religion (Isten vallás nélkül)
Andrew Farley weboldala: http://www.andrewfarley.org/the-naked-gospel
Ezek a könyvek nem jelentek meg véletlenül magyarul is?
VálaszTörléssajnos nem, tudtom szerint. Nem tudom, hogy egyáltalán lenne-e olyan felekezetektől független kiadó, amelyik felvállalná
VálaszTörlésKönyvröl én sem tudok ,de egy csoportról igen akikre ezek az írások ,jellemzések ülnek. International missions Team Karlsruhei székhellyel,de Magyarországon is itt vannak.Missionálnak is főleg Budapesten.Ha valakit érdekel.itt talán személyes kapcsolatot tudunk...titkosak.
VálaszTörlés