A farizeusok voltak a zsidók hivatalos bibliatanítói. Tanultak voltak,
képzést kaptak az Írás magyarázatában, nagy részeket memorizáltak belőle, és ők
voltak számontartva úgy, mint akik tudják értelmezni az Írást. Ha egy
közönséges polgár tudni akarta, hogy egy adott élethelyzetre mit mondanak az Írások,
a farizeusok mondhatták meg neki. A szándékuk alapjában véve jó volt, keményen
dolgozó, fegyelmezett és általában nagyon erkölcsös embereknek voltak tartva,
közösségüknek legnagyobb tiszteletben örvendő tagjaiként. Őszintén úgy
gondolták, hogy Istent szolgálják, és jobban teszik, mint bárki más, és hogy ők
ismerik Isten munkáját és belső gondolatait.
Hatalmuk arra irányult, hogy meghatározzák, mi a helyes, Isten szerinti
magatartás, és ezzel együtt azt, hogy ki van „kint” és ki van „bent” a vallási
közösségben. A János 12:42-ben azt
olvassuk, hogy a vezetők közül is sokan hittek Jézusban, mégsem vallottak
színt, nehogy kizárják őket a zsinagógából. A farizeusok akartak lenni az
ajtóőrök, kontrollálva, hogy kik Istentől elfogadottak, jóváhagyottak, és kik
exkommunikáltak. Amikor Jézus a Máté 23: 2-ben azt mondja, hogy az írástudók a
Mózes székébe ültek, ezt nem metaforaként említi, ugyanis ez igazi kőszék volt
egy zsinagóga bejáratánál. Ebben ülve őrizték a bejáratot.
Jézus mindenkit beengedett a maga közösségébe, a prostituáltakat, a
vámszedőket, korának legbűnösebbjeit. Teljesen felborította a farizeusok
elképzelését a közösség kapujáról, amelyet ők őriztek. A farizeusok hát keményen
kezdtek dolgozni azért, hogy nehogy Jézussal és az ő kis körével azonosítsák
őket. Féltek Jézustól, mivel ő kijelentette: „Bizony, bizony, mondom néktek: én vagyok a juhok ajtaja.” (János
10: 10)
Az autoritás, titulus, show
Mindezek fontosak voltak a farizeusoknak is. A titulusukról való véleményét
Jézusnak idéztem már az előbb. (Máté 23: 6-12) Az előtte levő versek a
következők: „Mindent csak azért tesznek,
hogy feltűnjenek az embereknek: megszélesítik imaszíjaikat, és megnagyobbítják
ruhájuk bojtjait, a lakomákon az asztalfőn és a zsinagógákban a főhelyeken
szeretnek ülni, szeretik, ha köszöntik őket a tereken, és ha mesternek
szólítják őket.”(Máté. 23: 6-7) Máté 6-ban Jézus azt is elmondja a
show-jukról, hogy hogyan élik a kegyes életüket, és óvva int minket a nagydobra
vert hitélettől és attól, hogy mindenáron igazaknak akarjunk tűnni az emberek
előtt. „Vigyázzatok: a kegyességeteket ne az emberek előtt gyakoroljátok, hogy
lássanak titeket” „Te pedig amikor
adományt adsz, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb” „Amikor imádkoztok, ne legyetek olyanok, mint a képmutatók, akik
szeretnek zsinagógákban és az utcasarkon megállva imádkozni, hogy lássák őket
az emberek. Bizony, mondom néktek: megkapták jutalmukat. Te pedig amikor
imádkozol, menj be a belső szobádba, és ajtódat bezárva imádkozzál Atyádhoz
titokban.” „Amikor pedig böjtöltök,
ne nézzetek komoran, mint a képmutatók, akik eltorzítják arcukat, hogy lássák
az emberek böjtölésüket. Bizony mondom néktek: megkapták jutalmukat.” (Máté
6: 1; 3; 5-6; 16)
A hagyományok
A Máté 15-ben a farizeusok azt vetik Jézus szemére, hogy megszegi az ősök
hagyományát. „Akkor farizeusok és
írástudók mentek Jeruzsálemből Jézushoz és ezt mondták: „Miért szegik meg a
tanítványaid az ősök hagyományát? Amikor ugyanis étkeznek, nem mossák meg a
kezüket. Ő így válaszolt nekik: Ti pedig miért szegitek meg a ti
hagyományotokért az Isten parancsolatát?” „hiába tisztelnek engem, ha olyan
tanításokat tanítanak, amelyek emberek parancsolatai.” (1-3, 9. versek)
Jézus elmondja ebben a részben, hogy azok, akik a bibliavédelmezőként pózolnak,
valójában hogyan szegik és törik meg azt, miközben emberek tanításait, külső
megnyilvánulásokat tartanak előbbvalónak a belső tisztaságnál. Talán meglepő,
de az emberek hagyományai, vagy ahogyan a farizeusok mondják: „az ősök hagyománya” az első bibliai
kommentárok voltak, a héber biblia autoritatív értelmezése és alkalmazása.
Ezeknek ma megvannak a modern megfelelői vallási háttértől függően. Magukba
foglalhatják Szent Ágoston munkáit, Kálvin Intistutióját, Luther írásait, a
Westminsteri hitvallást vagy Karl Barth dogmatikáját. Ha csak a Szentírást
tesszük a középpontba, az még nem teszi kevésbé lehetségessé a lelki abúzust,
de ha emberi hagyományokat és értelmezéseket helyezünk középpontba úgy, hogy
azoknak alárendeljük a Biblia értelmezését, akkor sokkal nagyobb az abúzus
lehetősége.
Őrizkedés a
kovásztól
A Máté 16:5-12-ben Jézus a tanítványokat arra inti, hogy őrizkedjenek a
farizeusok kovászától, amit a 12. versben meg is magyaráz nekik: őrizkedjenek a
farizeusok tanításától.
A zsidóknál a kovász a gonosz jelképe volt, amelyik láthatatlanul és csendben
változtatja meg a tésztát, lassan, de biztosan dagasztja, alakítja át. Valószínű, hogy Jézus azért nevezi
tanításaikat kovásznak, mert a hamis tanítás bibliai igazságok közé kavarva
jelentkezik. Egy kis teológiai kovász elkerülhetetlenül átváltoztathatja és
tönkreteheti az evangélium érvényesülését. A keverék sokkal veszélyesebb, mint
a tiszta hazugság, mert első látásra nem látszik benne a kovász. Jézus nem arra
inti tanítványait, hogy a vámszedők és prostituáltak kovászától óvakodjanak, az
ők romlottságuk nyilvánvaló és nem sebez. Jézus azok ellen próbálja megvédeni a
barátait, akik vallásos autoritásként pózolnak.
Mi volt a farizeusok kovásza? Dale Brunner szerint a „perfekcionista
teológia” Az az elképzelés, hogy vallásos kötelességeket elvégezve közelebb
kerülhetünk Istenhez, nagyobb spirituális magasságokat érünk el, és
bebiztosíthatjuk magunkat az ő áldásaival. (lásd
a Magatartásközpontúság és a Toxikus hit fejezeteket)
Az a tanítás, hogy a megváltás és a biztonság elérhető a saját vallásos
erőfeszítéseink által, hogy a tisztaság megvalósítható külső rituális
tisztálkodások által. Ez a felfogás vezette a farizeusok életét.
A bűnt külső viselkedésként kezelni konfliktusra adott okot Jézus és a
farizeusok között. Jézus ismételten elutasította az akkori vallási vezetők
viselkedési listáját, a tisztálkodási törvényeiket publikusan sértette meg. A konfliktus
akárhányszor kitört, azért volt, mert a farizeusok apróságokon akadtak fenn.
Vitatkoztak Jézussal a böjtölésről (Márk 2:18) a szombat fölött (Márk. 2:24)
tisztátalan kezekkel való evésről (Márk. 7: 1-5) tisztátalan emberekkel való
együtt evésről (Máté 9:11) az adókon (Márk 12:13-15) és így tovább. A vallásos
részletek, magatartásformák volt a szenvedélyük. Szörnyen zavarta őket az, hogy
Jézus ismételten gyógyított betegeket szombaton, és az Ószövetség konzervatív
olvasása alá is támasztja a farizeusok kifogását. Ennek ellenére Jézus számára
a szombat sokkal inkább csak részletkérdés volt olyankor, amikor az emberek problémájáról
volt szó.
Amikor viszont maga Jézus kezdeményezte a konfliktust a farizeusokkal,
akkor a lehető legnagyobb témákra fókuszált. A Máté 23:13-ban nem kevésbé
jelentős dologért ítéli meg a farizeusokat, mint hogy távol tartják a népet
Istentől. „Jaj nektek, képmutató
írástudók és farizeusok, mert bezárjátok a mennyek országát az emberek előtt:
ti magatok nem mentek be, és azokat sem engeditek be, akik be akarnak menni.” Továbbá: „Jaj nektek képmutató írástudók és
farizeusok, mert bejárjátok a tengert és a szárazföldet, hogy egyetlen pogányt
zsidó hitre térítsetek, és ha ez megtörtént, a gyehenna fiává teszitek,
kétszerte inkább magatoknál.” „Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok,
mert tizedet adtok a mentából, kaporból és köményből, de elhagytátok mindazt,
ami a törvényben ezeknél fontosabb: az igazságos ítéletet, az irgalmasságot és
a hűséget, pedig ezeket kellene cselekedni, és azokat sem elhagyni. Vak
vezetők: kiszűritek a szúnyogot, a tevét pedig lenyelitek. Jaj nektek, képmutató írástudók és
farizeusok, mert megtisztítjátok a pohár és a tál külsejét, belül pedig tele
van rablásvággyal és féktelenséggel. Vak farizeus, tisztítsd
meg először a pohár és a tál belsejét, hogy azután a külseje is tiszta legyen! Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert hasonlók
vagytok a meszelt sírokhoz, amelyek kívülről szépnek látszanak, de belül tele
vannak halottak csontjaival és mindenféle tisztátalansággal. Így
kívülről ti is igaznak látszotok az emberek szemében, de belül tele vagytok
képmutatással és törvényszegéssel. Jaj nektek, képmutató
írástudók és farizeusok, mert síremlékeket emeltek a prófétáknak, és
felékesítitek az igazak sírköveit, és ezt mondjátok: Ha
atyáink idejében éltünk volna, nem vettünk volna részt velük a próféták vérének
kiontásában. Így magatok ellen tanúskodtok azzal, hogy fiai vagytok a próféták
gyilkosainak. Éljetek csak ti is atyáitok mértéke szerint!
Kígyók, viperák fajzata! Hogyan menekülhetnétek meg a
gyehennával sújtó ítélettől?” (25-33 v.)
Jézus kifejezte haragját a vallási lelki abúzus miatt. Ken Blue írja, hogy
ha nem borít ki az igazságtalanság, akkor nem szeretjük az igazságot.
Amikor a Lukács 17: 20-21-ben a farizeusok megkérdezik Jézust, hogy mikor jön el Isten országa, ő
ezt válaszolja, hogy „Isten országa
közöttetek van.” Isten országa, maga a Királya köztük volt, ők mégsem
látták, mert a helyes magatartásra, a részletkérdésekre összpontosítottak.
A farizeusok szem elől tévesztették a lényeget, mert félreértelmezték a
törvényeket. Ahelyett, hogy úgy
tanították volna azokat, mint Isten ajándékát elbukott embereknek egy elbukott
univerzumban (ószövetségi perspektívaként) Jézusnak nem voltak fontosak olyan
törvények, amelyek csak védelmező mankóként adattak végesetekre egy elbukott
univerzumban azoknak, akiket nem a szeretet törvénye működtetett. A farizeusok
valójában hangzatos, de tartalmatlan formaságokat birtokoltak. Maguk akarták kontrollálni,
őrizni és vezetni Isten országát, ezért nélkülözték a lelki dolgokból Isten
erejét, az Ő országát.
Szintén a kovászról – a legalizmusról – beszél a Biblia, amikor azt
állítja, hogy aki a törvényt akarja betölteni, az átkozott: „Mert a törvény cselekedeteiben bízók átok
alatt vannak, amint meg van írva: Átkozott mindenki, aki nem marad meg abban,
amiről megvan írva a törvény könyvében, hogy azt kell cselekedni. Az pedig, hogy
a törvény által senki sem igazul meg Isten előtt, világos, mert az igaz embert
hitből fog élni.” (Galatákhoz: 3:10-11) “Tudjuk
pedig, hogy amit a törvény mond, azt a törvény alatt élőknek mondja, hogy
elnémuljon minden száj, és az egész világot Isten ítélje meg. Mert a törvény
cselekedeteiből nem fog megigazulni egyetlen halandó sem őelőtte. Hiszen a
törvényből csak a bűn felismerése adódik.” (Rómabeliekhez 3: 19-20)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése