Jézust jobban érdekelték az emberek, mint a vallás. Az individumok valós
szükségei számára fontosabbak voltak, mint a vallásos „helyesség” és annak
részletkérdései. Jézus nem ad nekünk egy
kódrendszert a vallásos magatartáshoz, mint amilyent Mózes, Buddha vagy
Mohammed adott. Korának vallási vezetőivel, a farizeusokkal ellentétben az sem
áll érdekében, hogy rideg, vallásos és szociális kézikönyvet adjon a
követőinek. Sőt, mi több, nem sokat kommentálja a szociális erkölcsöt sem. Nem
beszél a politikáról, a nemek közti kapcsolatról és a nemzetek közötti
kapcsolatokról. Nem szólal fel a rabszolgaság és rasszizmus ellen, sem a homoszexualitás
ellen. Egyetlen szociális jelenség ellen szólalt fel, és többször is: a vallási
abúzus ellen.
A mai abuzív vallási vezetők úgy gondolják, hogy azért mert ők „az Úr
felkentjei” a hívőknek engedelmeskedniük kell nekik. Ószövetségi igéket hívnak
elő, ahol az Úr felkentjét nem szabad érinteni vagy bántani. (pl. Dávid és Saul
esete, 1 Krón. 16:22, Zsolt. 105:15) Önmaguk igazolására igeverseket ragadnak ki a maguk
kontextusából, de ezek a kontextusukkal sem lennének érvényesek, hiszen az
ókori Izrael hierarchiája a papokkal, prófétákkal, királyokkal száműzetett az
Újszövetségből. Ilyen rendszer Isten népe számára ma nem létezik.
Jézus autoritást adott a tanítványoknak betegségek és gonosz lelkek fölött,
de sosem osztott ki hatalmat egyik tanítványnak egy másik fölött. Tanítása
szerint az igazi autoritás nem más, mint szolgálat. Ő maga úgy tanította a
tanítványait, hogy felszolgálta nekik az ételt, megmosta a lábukat. Lerakta
pozícionális autoritását, Istennel való egyenlőségét, hogy felvehesse
funkcionális autoritását, a szolgálást. (Fil. 2: 5-7) Aztán meg ezt mondta az
abuzív vezetőkről: „a lakomákon az
asztalfőn és a zsinagógákban a főhelyeken szeretnek ülni; szeretik, ha
köszöntik őket a tereken, és ha mesternek szólítják őket. De te ne hívassátok
magatokat mesternek, mert egy a ti mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek
vagytok. Atyátoknak se szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, aki
a mennyben van. Ne hívassátok magatokat tanítóknak se, mert egy a ti tanítótok:
a Krisztus. Aki pedig a legnagyobb közöttetek, az legyen a szolgátok! Mert aki
felmagasztalja magát, megaláztatik, és aki megalázza magát, felmagasztaltatik.”
(Máté 23: 6-12)
A nyugati kultúrában a lelki vezetők gyakran a prédikálói és az
adminisztratív képességeik szerint vannak megítélve és értékelve, de amikor
Isten megvizsgálta a pásztorokat az Ezékiel 34-ben, ezt a kritériumot nem
említette. Izrael vezetőire azért
neheztelt, amiért „nem erősítették meg a
gyengét, a sérültet nem kötözték be”. „Erőszakosan
és kegyetlenül uralkodtak rajtuk” (4. v) vagy ahogyan Jézus később mondja: „Súlyos és elhordozhatatlan terheket kötnek
össze, és az emberek vállára rakják”(Máté 23:4) Mind Ezékiel, mind Jézus
ugyanazt az alapvető hibát kifogásolták a pásztorokban: kihasználják a nyájat a
saját érdekeikre. Ma, amikor a lelki vezetők ránéznek a gyülekezeteikre és nem
embereket, különböző egyéneket látnak, hanem számokat: gyülekezeti
statisztikát, tizedeket, és programjaikba bevonható munkálkodókat, azt a mintát
követik, amelyet Ezékiel és Jézus elítélt.
Jézus ugyanolyan károsnak és haszontalannak látta korának pásztorait, mint
Ezékiel napjaiban. Bármikor rossz példával akart szolgálni, velük példázódott. De
kik is voltak ezek a pásztorok? Jézus miért nem kedvelte őket és miért
utasította el a tanításaikat? Tudunk-e mi párhuzamot vonni köztük és mai abuzív
vezetők közt? Ennek megállapításához segítenek A farizeusok és a A kovászos újszövetségi gyülekezetek című bejegyzések.
Az International Missions Team nevü szekta német eredetü Mo.-n is vannak Családrombolo szekta, Olyan nint a Jehovák.
VálaszTörlésAz International Missions Team nevü szekta német eredetü Mo.-n is vannak Családrombolo szekta, Olyan nint a Jehovák.
VálaszTörléspontosításul. :Törökbálint Baross út 48. alatt és a környéken élnek.
Törlés