Egy abuzív közösség elhagyása magába foglalja azt, amit a
szociológusok úgy hívnak, hogy deszocializálódási folyamat. Ennek keretében az
egyén elveszíti a csoporttal való azonosulását és a reszocialózálódás felé
fordul, ami a társadalomba való beilleszkedésről szól. Az átmeneti folyamat
alatt sok érzés üti fel a fejét. A következő érzelmi akadályok a
leggyakoribbak:
1.
Szorongás,
félelmek
Ami valamikor külső kontrollként működött, az mostanra integrálódott és
olyan belső kontrollként üti fel a fejét, amely beépült félelmek révén
működik. Az akaratlanul beidegződött félelmek szorongást szülnek. Az ex-tag fél,
hogy elveszítette az üdvösségét, Isten védelmét. Fél a betegségektől, az anyagi
veszteségektől, attól, hogy elhagyja a házastársa, meghal a gyereke, az
egyedülállóak attól, hogy nem találnak társat, stb. Fél a haláltól és magányos.
Megtörténhet, hogy éjszakánként gyakran felébred, rémálmok gyötrik.
2.
Összezavarodottság
Kettős
érzéseik lehetnek a múltjukkal kapcsolatban: bűntudat, amiért otthagyták régi
barátaikat, reménytelenség, életcél hiánya, ugyanakkor minden keresztény iránti
bizalmatlanság, és az Isten általi elhagyatottság érzése.
3.
Bizonytalanság,
kételkedés önmagában
Az ex-tagnak meg kell tanulnia döntéseket hozni, ami azzal is jár, hogy meg
kell birkóznia az önmagában való kételkedéssel. Sokszor szüksége van mások
elismerésére és jóváhagyására, mert túlságosan bizonytalan a döntéseiben vagy a
véleményében. Nehezen vállal kockázatokat.
4.
Harag
és gyűlölet
Gyakran sértettek és mérgesek. Néhány áldozat önmagát vádolja a
visszaélésért, azt gondolva, hogy bizonyára megérdemelte. Mások elmerülnek az
öngyűlöletben, amiért magukat és családjukat bolondul alárendelték ilyen
megaláztatásoknak.
Sokan a gyűlöletüket a bántalmazó felé fordítják, és azt tapasztalják, hogy idővel növekszik ez az érzés bennük. A
csoport elhagyásakor érzett harag idővel egyre intenzívebben jelentkezik.
Késztetést érezhetnek arra, hogy bosszút álljanak, és ezért is bűntudatot
érezhetnek. Az a tehetetlenség és frusztráció, amit az miatt éreznek, hogy
kihasználták őket, és hogy most már ez ellen semmit sem lehet tenni, olyan
érzések, amelyeket nehéz kezelni. Mivel sokan sokáig azt tanulták, hogy a harag
egy bűn, így most még nehezebb felszínre hozni az érzést és feldolgozni.
5.
Izoláció,
zárkózottság
Előfordulhat, hogy az ex-tag új életkörülményei között megközelíthetetlen
akar lenni, vagy szeretne feltűnésmentes, névtelen életet folytatni. Valaki így
vallott Enroth könyvében: “A csoport
elhagyása utáni első évben mindenki elől csak elbújtam. Szakállat és bajuszt
növesztettem, megnövesztettem a hajamat is, és alantas, feltűnésmentes
munkahelyet vállaltam. Nem találkoztam a szüleimmel, a testvéremmel, senkivel.
És azt hittem, Isten meg fog ölni. “
Az elszigetelődés érzése szörnyen romboló, különösen azok
számára, akik egyedül, mindenfajta segítség nélkül sétáltak ki egy abuzív
rendszerből. Az áldozatok azt tapasztalhatják, hogy elsüllyednek a veszteség
érzésében, és képtelenek az emberekkel való kapcsolatokra.
Vannak, akiknél szabadulásuk kapcsán nem
jelentkeznek érzelmek. Sem öröm, sem szomorúság, sem fájdalom, sem harag. Ez az
az érzelemmentesség egy védekező mechanizmus a nagyon erős érzelmekkel szemben,
amelyek egyszer biztosan előjönnek majd, ha az áldozat egy olyan biztonságos
környezetbe jut, amelyre szüksége van.
A szabadulás érzése után a kimerültség is gyakran
előfordul ezekben az emberekben. Nem szokatlan az sem, hogy sokat és hosszabb
ideig alszanak. Ahogy egy ex-tag mondta ugyancsak Enroth könyvében: “Érzelmileg igénybevehetetlen, fizikailag
gyakran gyengélkedő voltam… Ennek eredményeként nehéz volt számomra működni.
Érzelmileg legtöbbször elérhetetlen voltam a férjem és a gyerekeim számára, és
az idő legnagyobb részében csak azt szerettem volna, hogy hagyjanak békén.”
6.
Bizalmi
problémák
Gondjaik
akadhatnak a tekintélyt képviselő egyénekkel, például munkahelyen. Bizalmi
problémáik akadhatnak barátaikkal, munkatársaikkal, és közben bűntudatot is
érezhetnek, amiért gyanakvóak vagy ítélkezőek.
Az
áldozatok egy olyan mindent átfogó vallási környezetből szakadtak ki, ahol semmi
sem szürke, minden fehér vagy fekete. Amíg az autoritatív felekezet tagjai
voltak, félre kellett tenniük a régi viszonyulásaikat, stílust másoltak és
megtanulták mi az, ami elfogadható és mi nem. Ezek gyakran antiszociálisak voltak
és a normális társadalommal ütközőek. Kiszabadulva egy olyan körből, ahol erős
függőségi kényszert fejlesztettek ki, szuper érzékenyek és gyanakvóak, hogy
kiben bízhatnak és kiben nem, ki akarja őket kontrollálni vagy megváltoztatni
és ki nem, legyen az terapeuta, közeli családtag, vagy lelkész.
Ha a
bizalmát a normális világban is megsértik, ebben könnyen arra utaló jelet
láthat, amire előzőleg is figyelmeztették az abuzív vezetők a külvilágot
illetően, és megtörténhet, hogy a csalódás visszataszítja őket valamilyen
abuzív rendszerbe, ahol valamennyire azt érezhetik, hogy legalább bizonyos
dolgokat kontroll alatt tarthatnak.
7.
Problémáik
a személyes határokkal és jogokkal
Felelőseknek érezhetik
magukat mások érzéseiért, és nehézségük lehet azzal, hogy másoknak nemet
mondjanak. Ez a határokkal való gondjuk odavezetheti őket, hogy túlvállalkozóak
legyenek és felelősnek érezzék magukat azért, hogy másoknak, köztük Istennek is
hogyan alakul a napja. Ugyanakkor a saját érzéseikért és életükért nehezen
tudnak felelősséget vállalni.
8.
Identitászavar
Szégyen-alapú
negatív énképük lehet. Ráadásul az abuzív csoportban
elveszítették egyéniségüket, és gyakran puzzle darabkaként kell összerakniuk
azt, hogy kik ők. Azok közül, akik fiatalon csatlakoztak és legmeghatározóbb
éveiket áldozták oda az abuzív rendszernek, néhányuknak fel kell tenniük a
kérdést: „mi leszek, ha nagy leszek?” és
elbátortalaníthatja őket az, hogy nincs semmilyen képesítésük vagy képességük.
9.
Eltorzult Isten-kép
Azok az
ex-tagok közül, akik nem csatlakoznak semmilyen gyülekezethez vagy hagyományos
egyházhoz, sokan hallani sem akarnak lelki dolgokról, Istenről. Nem bírnak
bibliát olvasni hosszú évekig, mert minden igevers a tapasztalatokra és az
abuzív rendszerre emlékezteti őket. Közülük sokan „kiöntik a babát is a
fürdővízzel”, mások megpróbálják az Isten megismerést másképp megközelíteni. Egyikük Alan Watts gondolatával fejezte ezt ki: „Az igazi spiritualitás nem az, hogy Istenen gondolkozol, miközben
krumplit hámozol. Az igazi spiritualitás az, hogy csak krumplit hámozol.”
Azok,
akiknek a csoport előtt is volt már személyes hitük és kapcsolatuk Istennel,
azoknak könnyebben túlél a hitük. Mások talán hosszú éveket vagy akár
évtizedeket töltenek távol a kereszténységtől, amikor ismét el kezdik feltenni
a hitbeli kérdéseiket, és azt, hogy valójában milyen Isten, mit jelent szeretni
őt.
10. Az életükből elvesztegetett évek feletti gyász
Ez egy közös jellemzője az ex-tagoknak, és az egyik legerősebb és
legtartósabb érzés.
Nehéz otthagyni egy abuzív
közösséget, de még annál is nehezebb kiszakítani magunkból a rendszerét. Még azok után is, hogy az egyén feldolgozta a
tapasztalatokat és kezdett alkalmazkodni a normális élethez, bizonyos tulajdonságok
hátra maradhatnak abból a beprogramozásból, amit a csoportban kaptak. Julia
Robertsnek van egy filmje, a Sleeping
with the Enemy, amelyben egy súlyosan bántalmazott feleséget játszik, és
meg kell rendeznie a saját halálát ahhoz, hogy meg tudjon szabadulni a
férjétől. (megjegyz. érdekes, hogy Pál
apostol a Rómabeliekhez írt levél 7. fejezetében hasonló példával él a törvény
és kegyelem kapcsán) Kedvenc jelenetem a filmből az, amikor szabadulása
után egy bizonyos idő elteltével a fürdőszobában rádöbben, hogy még mindig
fel-feltámad az a késztetés benne, hogy katonásan elrendezze a törülközőket,
mint ahogyan a szigorú, perfekcionista férje mellett tette.
A gyógyulás útja többrétegű. Az
egyénnek azt is meg kell tanulnia, hogy ne maradjon áldozati szerepben, ne az
abuzőröket gyűlölje, hanem vállaljon felelősséget a régebbi döntéseiért is.
Aztán ezt követően ne ragadjon az önvádaskodásba, hanem tanuljon megértéssel és
megbocsátással tekinteni önmagára, a múltjára és régebbi éretlenségére. Meg
kell tanulnia szeretnie önmagát. Ahogyan Dr. Henry Cloud írja a Changes that Heal című könyvében: „Isten megérti az érési időszakot, és hogy
az időt vesz fel. Úgy néz ránk, mint ahogyan az apa néz a gyerekére. Miközben
növekszünk, nem vár el tökéletességet. Jézus előrelátta Péter elbukását és
tapraállását. Tudta, hogy el fog jönni. Az éretlenség nem morális kérdés. A
fiatalság nem rossz, hanem fiatalság.”
Az ex-tagnak az abuzőrök iránt is egy megbocsájtási
folyamaton kell a lelkében keresztülmennie, és ebben a folyamatban kárára lehet,
ha hagyja magát befolyásolni a korábbi toxikus tévhitektől, amelyek azt
sugallják, hogy a megbocsátás azt is jelenti, hogy visszafogadni az életünkbe a
személyeket vagy a jelenséget. Mindenekelőtt a lelki abúzust, mint jelenséget
kell megértenie. Az elengedést ugyanis csak akkor tapasztalhatjuk meg, ha
pontosan tudjuk, mit kell megbocsátani, és mit vétkeztek ellenünk.
Rehabilitáció:
ami működik (300 ex-szektatag vizsgálata által)
Szeretet és támogatás
szülőktől, családtagoktól - 64%
Rálátás és támogatás más
ex-tagoktól – 59%
Új barátok szerzése, kultikus körökön kívül – 50%
Mások segítése, hogy kibeszélhessék és talpra állhassanak
a rendszer hatásaiból – 39%
Új munkahely és karrierépítés – 36%
A szektától való teljes elszakadás – 29%
Iskolába, kollégiumba, egyetemre való visszatérés
– 25%
Professzionális mentális egészségi tanácsadás –
14%
Pénz vagy
korábban birtoklott dolgok visszaszerzése, stb. – 9%
Dr. Henry Cloud klinikai szakpszichológus, és Dr. John
Townsend vezetőképző pszichológus, keresztény szerzőpárosként több bestseller
könyv szerzői. Könyveik segítség lehet a gyógyulás lelki folyamatában:
·
Changes that Heal: How to Understand Your Past to Ensure a Healthier
Future
·
Boundaries: when to say yes, when to say no to take control of
your life (magyarul is megjelent Határaink címmel a
Harmat kiadó gondozásában)
·
Safe People
·
Integrity: The Courage to Meet the Demands of
Reality
·
Hiding from Love
·
Necessary Endings
Weboldaluk: http://www.cloudtownsend.com/
Szintén segítőek a lelki felépülésben Jeff
VanVonderen könyvei is:
·
When God’s People Let You Down: How to Rise Above
Hurts That Often Occur Within the Church
·
Tired of Trying to Measure Up
·
Soul Repair: Rebuilding Your Spiritual Life
Van-E ? olyan szervezet vagy személy V újságíró ,vagy akárki a felfedezné ,esetleg bizonyos nyomozói munkát végezne? MO-n az abúziv szektákat felfedné , ailyen infóm van azt megadnám.
VálaszTörlés