Minden ex-tagnak más mesélhető története van, más-más méretű
károkkal és érzelmi szükségletekkel. Azok az egyének, akik sok év múlva hagyják
ott az abuzív csoportot, gyakran teljesen más életkörnyezetben vannak, mint
amikor beléptek a csoportba. Akik akkor
egyedülállóak voltak, lehet, hogy most már házasok, vagy ha házasok voltak,
most elváltak. Pároknak lehet, hogy most már gyerekeik vannak, akik szintén
sérültek valamilyen szinten érzelmileg és szociálisan a csoporton belül. Mivel
mind a külső, mind a belső károsodások egyénenként eltérőek, és eltérően
kerülnek feldolgozásra, nincs
semmilyen teszt, amely felmérhetné a károkat. Ronald
Enroth szerint a gyógyulás legtöbb esetben egy hosszú és fájdalmas folyamat, és
ez igaz lehet olyan esetekben is, amikor az abúzus csak rövid ideig tartott. Hónapokba,
de legtöbbször évekbe kerül, az átélt traumától és az utógondozásra szánt időmennyiségtől
függően. A legtöbb ex-tag még sok-sok év múlva is poszt-traumatikus
érzésekről tud beszámolni. Egy 48 különböző gyülekezetekből távozott 350
ex-tag segítségével készült felmérés eredménye az, hogy az abuzív rendszerek ex-tagjai
a rendszer káros hatásait általában 81.5 hónapig szenvedték. Tehát majdnem hét
év kellett ahhoz, hogy megszabaduljanak a káros hatásoktól. Valami olyasminek a gyógyulására van szükség, amit lelki
erőszaknak is lehet nevezni. Úgy érzi az ember, hogy megalázták, valamit
elvesztett, és többé már sosem lesz az, aki volt. Ahogyan Enroth könyvében
valaki mondta: “A megtapasztalás
komplexitása annyira nagy, hogy lehetetlen megfelelően beszélni róla olyan
valakiknek, akik nem mentek rajta keresztül.” A háborús veteránok szoktak
hasonlóakat mondani.
A vallási lelki abúzust azért szokták a gyerekbántalmazáshoz hasonlítani,
mert a bizalmat erőszakolják meg. Azt az ártatlanságot sértik meg, amelyből fakad
a gyermeki bizalom és hit. Szakemberek és olyanok, akik átélték, a nemi
erőszakhoz is szokták hasonlítani, mert ugyanolyan érzések maradnak a nyomában.
A visszaélés a legbensőbb valójában sérti meg az embert, szívében a legbelsőbb
kör falát töri át. Egy olyan bántalmazás, amelyik a központi magvát rombolja annak,
akik vagyunk. Összetöri az egyén személyes hitét, az éntudatát, az emberségét,
és még Isten léte is kérdésessé válhat.
Ha valaki képes kijönni meggyógyulva abból a sötét völgyből, amelyen az
abúzust követően átmegy, akkor hihetetlen erővel fog felsétálni a túloldalon.
De odáig hosszú az út…
Amikor egy ex-tag távozik egy abuzív rendszerből, egyedül
találhatja magát az idegen és hirtelen kitágult világban. A világ
nem-törődőmnek tűnik, a kontrollhiány pedig ijesztő tud lenni. A kilépők legtöbb esetben úgy teszik meg a drasztikus
lépést, hogy fogalmuk sincs arról, milyen sok hasonló eset történik, és mennyi abúzus
megy végbe. Annak felfedezése, hogy vannak mások is,
akik hasonlókat éltek meg, nagy segítség lehet ezeknek az embereknek. Ha viszont
nem találkoznak más ex-tagokkal, akkor nehéz lehet megosztani más emberekkel a
tapasztalatokat, mert azzal szembesülhetnek, hogy senki sem értheti meg a
problémájukat: sem keresztény körből, ahogyan világi oldalról sem. Amúgyis nehéz beszélni arról, amin keresztül mentek, kicsit
bolondoknak érzik magukat miatta, a megtörtént eset számukra is éppen annyira
hihetetlen, mint a hallgatóik számára. A „világi” barátok, ha még maradtak
ilyenek egyáltalán, vagy ha kerülnek, legfeljebb csak a tévéből, hallomásból
ismerik az evangéliumi gyülekezet fogalmát és sok esetben inkább lenézik
azokat, akik ilyen kisegyházakban jártak vagy járnak. Ők tehát nem mindig, de
elég sok esetben nem érthetnek meg egy ex-tagot, és miközben egy lelkileg
abuzált megossza a vele történeteket, azt érezheti, hogy
az emberek bizonytalankodva fogadják őt és a mondandóját. Ki nem mondott, de
félreérthetetlenül közvetítik feléje mások: “Valami
veled nagyon nincs rendben, hogy egy olyan gyülekezetbe keveredtél.” Az
ilyesmik nagyon elbátortalaníthatják őket, miközben próbálnak visszatalálni, és
beilleszkedni a normális világba.
Ha valaki egy olyan csoportot hagy ott, amelyik nagyon
szigorú struktúrájú volt, és korábban elvágott minden lelki szálat korábbi
barátaival és családtagjaival, akkor úgy jön ki a való, rideg világba, hogy
nincs semmilyen segítsége. Azokban már többé nem bízik, akikkel nincs közös
múltja, a szellemi családját és barátait pedig, akikkel évekig megosztotta a
személyes, mindennapi életét, hátrahagyta. Ezek a barátok, most ellenségként
néznek rá. Az ilyen ember segítség nélkül könnyen öngyilkos lehet, vagy
legalábbis megbetegedik. A depresszió szinte kivitel nélkül minden ex-tagnál
valamilyen mértékben elkerülhetetlen. Motiváció és energia hiányát érzik. Vannak,
akiken nem látszik, hogy megviselte volna őket az eset, ám akár mutatnak
érzéseket, akár nem, nagy szükségük van empátiára, objektív egyénekre, akik nem
fogják őket úgy kezelni, mint valami önérzetes és paranoiás történetmesélőket.
Egy nagy társadalmi és pszichológiai kificamodást éltek meg. A barátok és
családtagok, terapeuták nyitott magatartása nagy segítséget jelenthet számukra
a gyógyulási folyamatban. Szalai András a következőket írja: „Nem szabad őket ezért "abnormálisnak" bélyegezni! Sokan
évtizedeket éltek le boldogan vagy boldogtalanul bizonyos vallási
szervezetekben vagy mozgalmakban, de miután felismerték a megtévesztést vagy a
lelki szükségeikkel való visszaélést, kiléptek, és a sebeik ellenére is
"normális" embereknek bizonyulnak. Érthető a társadalom
tanácstalansága, tehetetlensége, a tragédiákat, botrányokat követő időnkénti
"szektahisztéria", de egy vallási közösség tagjait nem szabad a vezetőik bűnei, idegenül ható hitéleti
elemeik vagy a lelki hiányokkal való visszaélés lehetősége miatt megbélyegezni.
Ami pedig a jogi megoldásokat illeti, a psziché, a misztikum és a transzcendens
világában nemigen használnak. Ami valóban használ, az az ismeretterjesztés, a megelőzés,
utólag a megfelelő lelkigondozás, és kriminális esetekben a jó ügyvéd.”(http://www.apologia.hu/index.php/component/content/article/12-vallasok-tanacsok/76-vallasi-temaju-szaktanacsadas)
Ugyanebben a cikkben arra is kitér,
hogy a “A gyógyulás egyik fontos eleme az
önálló döntésre való képesség visszaszerzése, ami természetesen időt igényel.
Ezért fontos megértetni a klienssel, hogy ő most nem "deprogramozva
lett" vagy "kimentve lett", nem mások csináltak vele valamit, hanem ő az, aki végre valóban szabad, tudatos és önálló döntést hozott; amikor a vallási
közösséghez csatlakozott, akkor is ő döntött, és jól döntött – az akkor számára elérhető információk
alapján; miután kiderült a megtévesztés, vagy hogy igazából nem erre vágyott,
most is ő döntött, és még jobban döntött;”
Egy olyan környezetben töltött idő után, ahol az egyént
lelkileg manipulálták, esetleg felnagyították a spirituális vagy különféle más tapasztalatokat,
a csoport elhagyása azzal járhat, hogy az egyén elveszíti a realitásérzékét.
Először még azt hiszi, hogy ott folytathatja az életét, ahol abbahagyta a
csoporthoz való csatlakozáskor, annak ellenére, hogy közben változások mentek
végbe a világban, a barátok és a családtagok életében. Hamarosan rájön, hogy a
visszatérés nem annyiból áll, hogy csak úgy „hazamegy.” A jövő irreálisan
fényesnek vagy kilátástalannak tűnhet attól függően, hogy az egyén milyen
állapotban próbál visszailleszkedni a normális társadalomba. Fennáll a lehetősége annak, hogy nyomorult állapotba
kerül az élete. (ezért is keringhetnek az abuzív közösségekben elrettentő
példaként pletykák a távozottakról) Megtörténhet, hogy elzüllenek, valamilyen
szenvedélybetegség lesz úrrá rajtuk, munkahelyi gondjaik lesznek, elválnak.
A legtöbben közülük átmennek egy másik gyülekezetbe, mert ez segíti őket
abban, hogy ne érezzék úgy, elhagyták Istent. Még mindig hisznek a toxikus
hitből fakadó tévhitekben, így könnyen abuzív rendszerbe kerülnek megint. Az új
gyülekezet csak néhány külsőségben különbözik, (pl. egy vádaskodó, legalista
csoportból átmegy egy “csak pozitív érzelmek”-gyülekezetbe) és ez azt az
illuziót adhatja nekik, hogy változtattak. Az sem ritka, hogy ezek az emberek
közösségből közösségbe mennek, folyton vándorolnak.
Mások agnosztikusakká vagy ateistákká válnak. Megint mások az új, keleti spirituális
dolgok felé fordulnak. Vannak, akik egy hagyományos egyházba próbálnak
visszailleszkedni, de itt is rettegnek a keresztény kifejezésektől,
zsargonoktól. Vannak akik kodependens, diszfunkcionális társkapcsolatba
kerülnek, és abban folytatják egy abuzív rendszer mechanizmusait.
Vannak, akik lelki dolgok vagy terápia helyett
inkább ártatlan tevékenységekbe kívánnak belefeledkezni, mint sport, vásárlás,
regények, játékok. Nem kérdőjelezik meg a
múltat, de többé hallani sem akarnak lelki dolgokról vagy Istenről. Az olyanoknak,
akiknek sikerült a csoporttól és annak befolyásától függetlenül a külvilágban
karriert építeni, most horgonyként szolgálhat a karrier, egy olyan biztos
pontként, ami nem volt a fejetetejére állítva. Ők a munkájukba menekülhetnek
egy időre. De akár olyan is előfordulhat, aki annyira új identitást keres, hogy
lecseréli a munkahelyét.
Azok a legszerencsésebbek, akik segítséget tudnak kapni valahonnan,
valakitől (család, barát, pszichológus, lelkigondozó) és fel tudják dolgozni az
átélteket. Nagyon sokat számítaz is, hogy az illető
az abuzív rendszerből úgy távozott-e, hogy tudja és hiszi, hogy a gyülekezet
tévedett, vagy azt hiszi, hogy ő tévedett és most vétkezik Isten ellen.
Tetszik a cikk. Valóban ezeket éli át egy lelki abúzust elszenvedett egyén.
VálaszTörlés